Auto’s maken geluid, dat hoort er nu eenmaal bij. Windgeruis, geluid van de motor, de banden op de weg, het hoort er allemaal bij. En dan ineens kraakt de auto. Je hoort een krakend geluid wat je nog niet eerder gehoord hebt. Vaak hoor je dit krakende geluid in een specifieke situatie, bijvoorbeeld als je de bocht omgaat of de auto kraakt bij een drempel. Wat is dat krakende geluid en hoe is het te verhelpen.
Auto kraakt. Als het geluid aan de voorkant is en je hoort het tijdens het rijden over drempels dan zijn het meestal de rubbers van de aandrijf- en stabilisatorstang. Hoor je geluid tijdens sturen dan is het mogelijk de homokineet, de kap kan kapot zijn of de aandrijfas is kapot.
Dit is in het kort uitgelegd waarom een auto kraakt en wat je er aan kunt doen. Er komt echter nog wel wat meer bij kijken want het ene krakende geluid is het andere niet. Ik bedoel, het kan altijd iets bijzonders zijn waar je nog niet aan gedacht hebt. In deze blog bespreken we het krakende geluid en wat je er tegen kunt doen.
Auto Kraakt Bij Hobbels
Hobbels en drempels komen op onze wegen veelvuldig voor. Vooral drempels in woonwijken. Wanneer je over een van de drempels rijdt hoor je ineens gekraak, een geluid wat je nog niet eerder in de auto hebt gehoord. Het geluid komt terug bij elke drempel die je neemt en gaat niet meer weg.
Dit geluid kan verschillende oorzaken hebben en onderzoek is nodig om de bron van het geluid te achterhalen. Doorrijden zonder onderzoek kan alleen maar meer schade opleveren aan de auto. Misschien is het iets klein en is het zo verholpen maar het kan ook iets zijn wat gelijk verholpen moet worden. Daarnaast is het ook gewoon een vervelend geluid.
Meestal komt het krakende geluid van de auto als je over drempels rijdt van de rubbers van de ophanging. Het is dan de stabilisatorstang die problemen geeft, althans de rubbers van deze stang. Het kunnen ook de rubbers van de draagarm zijn. Beide kunnen het gekraakt veroorzaken.
Als het warmer weer is zal je het geluid mogelijk niet horen omdat het rubber dan soepeler is maar zodra het kouder wordt, wordt het rubber stijver en kan je het krakende geluid horen. In de winterperiode gaat het geluid echter niet weg, het is te koud voor het rubber om op te warmen.
Vaak neemt het geluid af als je langer met de auto rijdt maar het komt weer terug als de auto stil heeft gestaan en afgekoeld is.
De rubbers zijn versleten of uitgedroogd en er zit speling in. Dit probleem kan alleen verholpen worden door de rubbers te vervangen en kost rond de € 200 – € 300 en is relatief snel gedaan.
Je kunt het ook zelf oplossen door de rubber in te spuiten met siliconespray. Dit is echter een tijdelijke oplossing en het kraken zal na verloop van tijd snel weer terug komen. Repareren is dus de beste optie.
Auto Kraak Bij Sturen
Bij het sturen van de auto kan ook een krakend geluid optreden. Dit probleem is lastiger te achterhalen dan het krakende geluid bij de drempels.
Tijdens het insturen naar links of rechts hoor je een krakend/knarsend geluid onder de auto vandaan komen. Dit geluid komt dan vaak niet van de rubbers vandaan maar heeft een andere oorzaak.
Vaak wordt gedacht aan de stuurbekrachtiging. Controleer de olie en als deze op voldoende niveau is dan is deze meestal prima in orde.
De meest voorkomend oorzaak is de homokineet van de aandrijfas. Deze is stukgelopen en zal je horen bij het sturen naar links of naar rechts.
Als de stofkap kapot is gegaan is het vet weggelopen en kan er vuil en andere rotzooi bij zijn gekomen die het geluid veroorzaken.
Dit probleem is lastig zelf te verhelpen dus je kunt beter een afspraak maken in de garage. Op de brug kunnen ze de homokineet controleren.
Het vervangen van een stofhoes kost ongeveer € 80. Moet de homokineet vervangen worden dan ben je ongeveer € 400 – € 800 kwijt en het vervangen van een aandrijf as kost ongeveer € 550 – € 1.200.
Het zijn vrij prijzige reparaties maar wel noodzakelijk om te doen om meer schade te voorkomen en voor je eigen veiligheid.
Auto Kraak Achter
Soms worden ook krakende geluiden aan de achterkant van de auto gehoord. Het moeilijke aan de achterkant van de auto is dat het geluid moeilijker te lokaliseren is; je kan niet goed bepalen waar het geluid vandaan komt en wat de oorzaak is.
Het krakende geluid kan veroorzaakt worden door spullen die in de kofferbak liggen. Begin met de kofferbak om elke oorzaak uit te sluiten.
Laat de auto veren bij stilstand en luister of je het geluid hoort. Het kunnen de rubbers van de vering zijn die oud zijn geworden. Ze drogen uit en veroorzaken het krakende geluid. Dit kan je zelf, tijdelijk verhelpen door de rubber in te smeren met silicone. Een siliconespray werkt echter tijdelijk en verhelpt het probleem niet.
Wil je het probleem blijvend verhelpen dan kan je een bezoekje brengen aan de garage. Zij zetten de auto op de brug en kunnen de rubbers controleren. Als de visuele inspectie aangeeft dat ze uitgedroogd zijn dan kunnen ze vervangen worden.
Echter, wat vaak voorkomt is dat ook de garage het geluid niet kan lokaliseren, zeker als de rubber nog goed zijn. Het kan dan meerdere oorzaken hebben die niet op de brug ontdekt worden. Soms zijn het de schokbrekers die bij koud weer beginnen te kraken en soms als het dat niet is dan, tja …. verder zoeken.
Weet je nog niet wat het is? Laat dan iemand anders de auto rijden en ga zelf achterin zitten en probeer het geluid zo goed mogelijk te bepalen; waar komt het vandaan? Dit verkleint het zoekgebied en de kans op vinden van het probleem wordt vergroot.
Ik hoop dat je de locatie en het probleem kan vinden want niets is zo erg als een krakend geluid in de auto wat niet verholpen kan worden.