7 x Auto Houdt In Bij Gasgeven En Op De Snelweg!


auto houdt in

Niet is lastiger als je in wilt halen op de snelweg of gas wilt geven om weg te rijden en de auto houdt in. Met horten en stoten rij je weg en inhalen wordt een risico volle zaak. Je voelt je ineens niet meer veilig in de auto. Maar hoe komt dat de auto inhoudt, wat is de oorzaak? Het korte antwoord is:

Zoals vaak met elk probleem met de motor zijn er ook nu weer meerdere oorzaken mogelijk. Het heeft vooral te maken met de brandstof of luchttoevoer. Als deze niet optimaal zijn dan zal de auto in houden tijdens optrekken en inhalen.

Dit is in het kort, maar er komt nog meer bij kijken dan alleen het benoemen van de oorzaak. Vaak kan je de problemen zelf oplossen en soms is een bezoek aan de garage nodig. In deze blog wordt het allemaal besproken dus lees snel verder als de auto inhoudt.

Lees ook: Auto Valt Uit Tijdens Rijden, Wat Is Hier Aan De Hand?

Waardoor Houdt De Auto In?

Al de auto niet sneller kan rijden, dan is er een storing en deze storing wordt ook opgeslagen via een code in het geheugen van de boordcomputer. Deze specifieke code kan later met een OBD2-scanner worden uitgelezen. Zo’n scanner kun je hier aanschaffen bij Bol.com. De code geeft precies aan waar het probleem door de motor gevonden is en daardoor kan een mechanicus gericht het probleem oplossen.

Er zijn 7 redenen te benoemen waardoor een auto in kan houden. Niet alleen tijdens gas geven of op de snelweg, maar in het algemeen. Je merkt het pas als je sneller wilt gaan rijden en extra brandstof en lucht in de cilinders perst. Daar moet het probleem dan ook als eerst onderzocht worden; Het brandstofsysteem en de luchttoevoer. We zetten 7 oorzaken op een rijtje.

1. Bougies

Een van de eerst gedachten waardoor een auto inhoudt, is dat de bougies niet goed meer functioneren. Dit is trouwens een goede gedachten, want het kunnen wel degelijk de bougies zijn.

De bougies hebben een levensduur en als deze overschreden wordt, dan wordt de vonk die de bougie geeft minder en kan de auto in houden en gaan stotteren. Je verliest direct vermogen en dat merk je.

De levensduur van een bougie is ongeveer 50.000 – 70.000 kilometer en dan moeten ze vervangen worden. Weet je niet zeker hoelang de bougies meegaan, breng dan een bezoek aan jouw garage.

2. Vervuilde injectoren

De bougies zorgen voor de ontsteking, maar de injectoren, en in oudere auto’s de carburateur zorgen ervoor dat de brandstof in de cilinder gespoten wordt. En je raadt het al, ook deze injectoren hebben een levensduur, omdat ook de injectoren vuil kunnen worden.

Door vuil ophoping komt er te weinig brandstof in de cilinder/brandstofkamer waardoor er een onvolledige verbranding plaatsvindt die er dus voor zorgt dat je auto in gaat houden.

Je kunt dit zelf controleren door de injectoren voorzichtig los te maken en te zien of ze vuil zijn. Een garage kan dit trouwens ook prima voor je doen.

Lees ook: Auto Trilt Bij Gasgeven, 8 Oorzaken!

3. Bobine

Veel in een auto is elektrisch en zo ook wordt de ontbranding in de cilinder opgang gebracht door een elektrische vonk, die via de bougie de ontbranding in gang zet. De vonk wordt geregeld door de bobine. Deze weet precies wanneer eer een vonk gemaakt moet worden in welke cilinder.

Het komt voor dat ook deze bobine wel eens kapot gaat. Gelukkig is dit geen groot probleem en kan het redelijk makkelijk vervangen worden. De vervangingskosten liggen tussen de €150 – €200. Afhankelijk van het type auto.

4. Verzadigd Roetfilter

Dit probleem komt alleen voor bij dieselauto’s. Heb je geen dieselauto dan kan je dit overslaan.

Dieselmotoren hebben vandaag de dag een roetfilter, dit is wettelijk verplicht.

Het roetfilter filter letterlijk schadelijke roetdeeltjes uit de uitlaatgassen. Door dat het roetdeeltjes afvangt kan het na verloop van tijd verstopt raken en niet goed meer functioneren.

Het filter heeft echter de eigenschap zichzelf schoon te maken, dit wordt regeneratie genoemd en vindt plaats bij hoger snelheid. Komt de auto niet vaak op de snelweg dan kan het filter zichzelf niet reinigen en raakt verstopt.

Bij hoger snelheid worden de roetdeeltjes namelijk verbrand, zo maakt het roetfilter zichzelf schoon.

Een roetfilter laten reinigen kost, afhankelijk van het type auto, tussen € 200 – € 400.

5. Knik brandstofleiding

Het probleem kan ook iets simpels zijn, zoals een knik in de brandstofleiding. Nu hoor in je denken ‘hoe kan er ineens een knik in de brandstofleiding zitten?’. Ja, het kan gebeuren.

Het kan ook zo zijn dat de auto kortgeleden naar de garage is geweest en dat daar iets veranderd is waardoor er een knik in de leiding is gekomen.

Ga dan even terug naar de garage en laat het systeem even controleren. Met een beetje geluk is het probleem zo opgelost.

6. Vervuild Brandstoffilter

In het leidingsysteem van de brandstof zit ook een brandstoffilter. Brandstof is van zichzelf schoon, maar na verloop ligt er onder aan de tank toch vuil in de vorm van een drap. Goedkope brandstoffen kunnen hier de oorzaak van zijn.

Dit vuil wordt gefilterd in de leiding zo dat het niet naar de injectoren kan. Als dit filter verstopt zit, stroomt er te weinig brandstof naar de injectoren en dit merk je als je gas geeft, de auto houdt in.

Een brandstoffilter heeft een levensduur van ongeveer 60.000 kilometer en zal dus bij regulier onderhoud vervangen worden.

Lees ook: Auto Gaat Niet Harder: 10 Oorzaken & Oplossingen

7. Vervuild Inlaatspruitstuk

Een vervuild inlaatspruitstuk kan het volgende probleem zijn waardoor de auto inhoudt tijdens optrekken en inhalen.

Het inlaatspruitstuk is een onderdeel van het luchtinlaatsysteem en nodig om het brandstofmengsel te maken welke de cilinderkamer ingaat.

Het spruitstuk kan vervuild raken door uitlaatgassen die een stroperige substantie achterlaten waardoor het inlaatspruitstuk verstopt raak en er minder lucht naar de cilinders kan stromen.

Het chemisch reinigen van het inlaatspruitstuk kost ongeveer € 250, wederom afhankelijk van het type auto. Het kan ook gereinigd worden met granulaat, dit gebeurt door het te stralen. De kosten hiervan verschillen enorm en ik adviseer je een prijsopgave te vragen bij je garage.

8. Vervuild Luchtfilter

Voor de verbranding van de brandstof is zuurstof nodig. Dit zit in de lucht die aangezogen wordt. Deze lucht wordt ook gereinigd voordat het met de brandstof een brandbaar mengsel kan vormen.

In de lucht zitten deeltjes en vele soorten van verontreiniging. Om schone lucht naar de cilinders te sturen wordt de lucht eerst gefilterd.

Dus ook dit filter kan verstopt raken, waardoor er minder zuurstof is voor verbranding en dit merk je tijdens het gas geven als je inhaalt of optrekt.

De kosten vallen gelukkig mee. Een luchtfilter kost ongeveer €45 en het inzetten is zo gedaan.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs