Je auto start slecht of start helemaal niet meer, dan kan dit komen door de accu die niet voldoende spanning kan leveren. Een accu gaat nu eenmaal geen leven lang mee. Een accu heeft een levensduur van ongeveer 5 jaar en verlies dan heel veel kracht. Hoe kan je de accu testen of deze nog genoeg spanning kan leveren. Dit doe je als volgt:
Maak gebruik van een spanningsmeter of multimeter. Zet de multimeter op gelijkspanning en op 20 Volt. Sluit de zwarte kabel aan op de ‘min’ pool van de accu en de rode kabel op de ‘plus’ pool van de accu en meet de spanning. Deze moet tussen de 12,4 en 12,7 volt liggen. Dan is de accu goed.
Dit is in het kort hoe je aan accu kunt testen en doormeten. Maar het probleem van lage spanning hoeft niet aan de accu te liggen. Als de laadspanning laag is dan wordt het slechte accu niveau veroorzaakt door andere onderdelen. In deze blog komt het allemaal aan de orde, dus lees snel verder.
Lees ook: Accu Lampje Brandt: Oorzaken & Oplossingen
Accu Testen
Als een auto niet start wordt al snel gedacht dat het probleem aan de accu ligt. Ook al branden de dashboardlampjes en doet de radio het, toch is het mogelijk dat de accu een te lage spanning heeft om de startmotor in beweging te zetten.
Meestal wordt de motorkap geopend om de accu te testen en door te meten, maar voordat je daar aan begint, is er eerst nog een andere stap te nemen.
De accu kan nog in prima conditie zijn, zeker als deze niet ouder is dan een jaar of 5. Dan ligt het probleem mogelijk niet aan de accu maar aan de laadspanning. Een accu levert spanning aan de auto en wordt opgeladen tijdens het rijden. Dit opladen gebeurt door de dynamo. Zodra de auto gestart is levert de dynamo spanning om de accu op te laden.
Eerst Laadspanning Meten
Voordat je de accu gaat doormeten of vervangen is het slim om eerst de laadspanning te controleren. Als de laadspanning te laag is dan wordt de accu niet voldoende opgeladen en kan dit het probleem zijn waarom de auto niet meer start.
Start de auto door middel van een jump-start met behulp van een andere accu. Als de motor draait kan je met een multimeter of spanningsmeter de laadspanning meten. Zet de zwarte kabel van de multimeter op de zwart negatieve pool (-) en plaats de rode kabel van de multimeter aan op de positieve pool (+). Lees vervolgens de spanning af, deze moet tussen de 14 en 14,5 volt liggen. Is dit lager dan is de laadspanning niet goed en ligt het probleem waarschijnlijk bij de dynamo.
Is de laadstroom wel goed, dan is het tijd om de accu door te meten.
Lees ook: Accu Loskoppelen, Rood Of Zwart Eerst Losmaken?
Accu Doormeten
Een accu doormeten omdat de laadspanning van de auto goed is, is eenvoudig te doen met meetapparatuur, er zijn spanningsmeter te koop maar de meeste van ons hebben een multimeter is huis.
Deze multimeter is een prima meetinstrument om de accu door te meten. Heb je geen multimeter dan kan je eens kijken bij bol.com, daar staan heel veel multimeters in verschillende uitvoeringen en verschillende prijsklasse.
Maar hoe werkt een multimeter en hoe kan je hiermee de accu doormeten?
Accu Doormeten Met Multimeter
Er kan veel verschil zitten tussen multimeter, maar het meten is over het algemeen gelijk. Een accu doormeten met een multimeter gaat als volgt:
- zet de multimeter op gelijkspanning, dat is waarschijnlijk dit teken: V of DC
- Zet de spanning op 20 volt.
- Sluit de zwarte kabel aan op de zwart, negatieve (-) pool van de accu.
- Sluit de rode kabel aan op de rode, positieve (+) pool van de accu.
- Lees vervolgens de spanning van de accu af.
Hopelijk geeft de multimeter 12,6 volt aan. De spanning moet in ieder geval tussen de 12,4 en 12,7 volt liggen.
Als de spanning hoger ligt dan heeft de accu te veel spanning. Laat de accu dan voor een deel leeglopen. Dit kan je doen door de lampen van de auto aan te doen en de motor uit te zetten, de accu loopt nu leeg. Controleer na een tijdje of de accuspanning gedaald is en tussen de gewenste waarde van 12,4 en 12,7 volt ligt. Zet dan de lichten van de auto weer uit.
Is de spanning lager dan 12,4 dan moet de accu opgeladen worden. Haal de accu dan uit de auto en leg deze aan de accuoplader en controleer de volgende dag opnieuw de spanning.
Je kunt de accu ook in de auto laten zitten en de accu opladen met een druppellader. Deze druppellader laadt de accu op in een bepaalde cyclus. De accu wordt dus niet constant opgeladen maar met tussenpozen.
Druppeladers zijn makkelijk aan te sluiten en bol.com heeft een grote collectie druppeladers, van goedkoop tot duur. Misschien zit er eentje voor je bij, ze zijn verkrijgbaar vanaf ongeveer € 20,00.
Is de accu inmiddels al een jaar of 4 á 5 oud, denk dan aan het vervangen van de accu, want deze is waarschijnlijk aan het einde van zijn levensduur. Lees dan ook ons artikel ‘Accu Loskoppelen, Rood Of Zwart Eerst Losmaken?‘, zo weet je zeker dat je het goed doet.
Onderstaande video laat heel goed zien hoe het meten in de praktijk werkt. Zeker het kijken waard.