Als het lampje van je accu brandt dan is dat natuurlijk als eerste een onaangename waarschuwing. Verder wil je waarschijnlijk weten wat dit probleem veroorzaakt en wat de eventuele oplossingen eigenlijk zijn. Daar kijken we vandaag allemaal naar maar eerst even een snel antwoord:
Het accu lampje van een auto brandt op het moment dat er problemen zijn met de accu. De meest voorkomende oorzaken zijn een accu die leeg is of een dynamo die niet goed functioneert. Het vervangen van een accu kost tussen de 70 – 130 EUR. Het vervangen van een dynamo is duurder en kost 350 – 450 EUR.
Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder kijken we eerst naar wanneer het accu lampje gaat branden. Daarna bespreken we de negen oorzaken van een brandend accu lampje, hoe je ze herkent, kunt oplossen en wat dit gaat kosten. Lees snel verder!
Lees ook: Hoe Een Accu Testen En Doormeten Met Multimeter
Wanneer Brandt Het Accu Lampje?
Als je auto opstart is het normaal om te zien dat je acculampje ook even brandt. Dit betekent dat de accu volledig in werking is en is opgestart samen met de motor. Verder geeft het ook aan dat de systemen die afhankelijk zijn van de accu ook naar behoren lijken te weren.
Het probleem begint echter als het lichtje van de accu constant aan blijft. In dat geval is er namelijk een probleem met de accu en dat moet worden opgelost. Voordat je aan onderstaande lijst begint te werken is het goed om te weten dat je voorzichtig moet zijn.
Een accu is een elektrisch geladen element en je kunt hevige schokken krijgen als je dit niet goed en veilig aanpakt. Gebruik hiervoor de handleiding van je auto of breng de auto naar een garage als je hier geen ervaring mee hebt. Zorg er altijd voor dat je de batterij loskoppelt voordat je deze gaat schoonmaken of beter wilt bekijken.
Lees ook: Accu Loskoppelen, Rood Of Zwart Eerst Losmaken?
1. Slechte Batterij
De meeste batterijen hebben een levensverwachting van zo’n 3-5 jaar. Daarnaast moet de accu van je auto eigenlijk altijd een voltage van 12 volt afgeven.
Op het moment dat de batterij dit niet meer doet dan kan het accu lampje gaan branden. Je kunt altijd controleren of je batterij nog werkt met behulp van een multimeter. Die kun je gewoon aanschaffen bij Bol.com voor een paar tientjes. Daar kun je vervolgens niet alleen de accu mee controleren maar ook de dynamo (daar kijken we zo even naar).
Mocht het inderdaad blijken dat de accu vervangen moet worden dan kost een nieuwe accu tussen de 70 – 130 EUR afhankelijk van het merk auto en het model.
2. Slechte Dynamo
Als de accu gewoon zijn werk blijkt te doen en er geen rare metingen komen vanaf de multimeter dan wordt het tijd om je aandacht te focussen op de dynamo. De dynamo is zowel verantwoordelijk als het leveren van energie als het bijladen van de accu.
Mocht deze niet werken dan gaat het accu lampje ook branden. Meet bij de accu hoeveel volt er geleverd wordt. Een dynamo moet tussen de 13.6 en 14.6 volt leveren. Als het voltage onder de 12 zakt dan moet de dynamo waarschijnlijk vervangen worden.
Het vervangen van een dynamo is duurder dan het vervangen van een accu. Het vervangen van een dynamo kost tussen de 350 – 450 EUR.
3. Slechte V-Snaar
De V-snaar is het onderdeel wat aan de dynamo vastzit. Het is de snaar (of meer een soort van riem) die verantwoordelijk is voor het aandrijven van de dynamo maar ook de stuurbekrachtiging. Net als elk onderdeel van de auto kan de V-snaar slijten, uitrekken of verkeerd zitten waardoor niet alles naar behoren werkt.
Mocht dit het probleem zijn dan is het goed mogelijk dat je ook nog eens geluiden onder de motorkap vandaan hoor komen. Vaak is dit een piepend geluid van de riem. Het vervangen van een V-snaar kost tussen de 80 – 100 EUR. De kosten bedragen 40 EUR voor de V-snaar en 40 EUR voor de arbeid.
4. Verroeste Contactpunten
Een ander probleem is dat de storingsmelding niet zozeer aan de accu zelf hoeft te liggen maar dat de contactpunten die op de batterij zitten verroest zijn of corrosie hebben. Dat betekent dat de stroom niet goed vanuit de batterij kan doorstromen naar de rest van de systemen en dat zorgt voor het brandende accu lampje.
Corrosie op de accu kun je controleren door de contactpunten van de batterij te bekijken. Als je merkt dat daar een witte, blauwe, groene of roestkleurige laag op zit dan heeft dit te maken met corrosie. Dit gebeurd echter vooral in warmere klimaten.
Het voordeel hiervan is dat je de batterij wel gewoon zelf kunt schoonmaken. Hiervoor gebruik je een borstel met harde haren en maak je een mengsel van 1 theelepel zuiveringszout en een glas water. Deze oplossing zorgt ervoor dat de corrosie uit zichzelf verdwijnt. LET OP: zorg er wel voor dat de batterij is losgekoppeld als je dit doet. De batterij moet ook weer volledig droog zijn voordat je deze weer aanzet.
5. Losse Of Slechte Kabels
Naast het feit dat corrosie een grote rol kan spelen kan het ook gewoon het geval zijn dat de kabels die van en naar je accu lopen problemen hebben. Zo kan het zijn dat er een kabel ergens tegenaan heeft gezeten en dat deze doorgesneden is. Of dat de behuizing van de kabel langzaam aan het afbrokkelen is en niet genoeg bescherming meer biedt.
Wat het ook mag zijn, het is altijd de moeite waard om de bekabeling van je accu even na te lopen voordat je uitgaat van grotere problemen. Zorg er ook voor dat ze goed aan de accu vastzitten. Deze kabels horen geen enkele vorm van speling te hebben.
7. Slechte Antistatische Strip
Een ander relatief makkelijk op te lossen probleem kan zijn dat de antistatische strip van je auto niet goed zijn werk doet. Misschien is deze losgekomen of misschien zit hij ergens vast en kan hij geen contact meer maken met de grond.
Wat ook het geval mag zijn, de antistatische strip is nodig om elektrische lading los te laten en om ervoor te zorgen dat de batterij goed kan opladen. Als de elektriciteit niet via de strip kan verdwijnen dan zoekt de elektriciteit andere wegen en dat kan ervoor zorgen dat het accu lampje gaat branden.
De antistatische strip vind je aan de onderkant van de auto. Het enige wat je hier eigenlijk kunt controleren is of deze nog vastzit aan de auto.
8. Slechte Bedrading
Naast de bekabeling van je accu kunnen er genoeg andere kabels zijn die niet meer naar behoren werken. Alle kunnen als gevolg hebben dat het lampje van je accu gaat branden.
Dit is het punt waarop je voor jezelf moet beslissen of je de tijd wil nemen om alle kabels onder je motorkap zelf door te nemen of dat het tijd wordt voor de garage. Mochten ze het probleem niet met bovenstaande oorzaken kunnen oplossen dan zullen ze naar de bekabeling van je auto kijken en deze onder de loep nemen.
9. Teveel Systemen In Gebruik
Als laatste kan het zijn dat je teveel elektrische systemen tegelijkertijd in werking hebt. Dit is bijvoorbeeld het geval als je een stereosysteem hebt laten installeren wat niet standaard bij de auto zat. Elk ander elektronisch systeem wat je hebt laten monteren kan voor hetzelfde probleem veroorzaken.
Deze systemen trekken namelijk teveel stroom en dat kan ervoor zorgen dat de batterij leeg wordt getrokken. Mocht dit gebeuren dan gaat het accu lampje branden.
Wat Te Doen Als Het Accu Lampje Brandt?
Als je aan het rijden bent en het accu lampje begint te branden dan wordt het tijd om actie te ondernemen. In dit geval is het goed om te weten dat je niet veel tijd hebt om te handelen voordat de auto zichzelf uitschakelt. Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk naar een garage komt of de auto op een veilige plek hebt staan.
Zorg er tegelijkertijd voor dat je zo min mogelijk van de accu vraagt. Zet de radio uit en doe hetzelfde met elektronische systemen zoals de airconditioning. Zet de auto niet uit voordat je je bestemming bereikt hebt! De kans is groot dat deze auto namelijk niet meer aangaat.
Zorg er tot slot voor dat je een oog op de thermometer van je motor houdt. Het kan namelijk zijn dat de koelsystemen ook niet goed meer werken en dat de motor daardoor oververhit raakt.