ABS Lampje Brandt: 5 Oorzaken & Oplossingen


waarschuwingslampjes dashboard

Wat betekent het als er een ABS lampje begint te branden? En wat zijn de gevolgen als je met dit lampje gewoon blijft doorrijden. Allemaal vragen die helemaal niet zo voor de hand liggend zijn maar wel uiterst belangrijk als het lampje op je dashboard verschijnt. In deze blog alle antwoorden maar eerst even een snel antwoord hieronder:

Als het ABS lampje brandt dan wordt dit vaak veroorzaakt door een van de volgende vijf oorzaken: te weinig remvloeistof in het systeem, een defecte ABS-sensor of een storing in de ABS-module. Een versleten hydraulische pomp of de ABS die handmatig is uitgezet zijn andere veelvoorkomende oorzaken.

Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd. Hieronder kijken we eerst waarom het motorstoringslampje begint te branden. Daarna duiken we dieper in op de mogelijke oorzaken, hoe je ze kunt herkennen en wat het kost om het op te lossen. Tot slot bespreken we hoe veilig het is om met dit lampje door te rijden. Lees snel verder!

Is Het Gevaarlijk Als Het ABS Lampje Brandt?

Als eerste is het goed om te weten of het gevaarlijk is als het ABS lampje van je auto brandt. Dat hangt echter totaal af van de manier waarop het lampje brandt en in welke situatie dit gebeurd. Hieronder dus eerst een paar richtlijnen:

  • Het ABS-systeem checkt zichzelf elke keer als de auto wordt aangezet. Als je de auto start zal het lichtje even kort oplichten. Als het systeem een probleem vindt dan zal het licht aanblijven. Is er niets aan de hand dan gaat het licht ook weer direct uit.
  • Als het licht aan gaat terwijl je aan het rijden bent dan geeft dit aan dat het ABS-systeem niet goed werkt. De remmen zullen nog steed werken maar het ABS-systeem slaat misschien niet aan als je bijvoorbeeld een noodstop moet maken. Het ABS-systeem is en blijft een belangrijk systeem in noodsituaties dus het is belangrijk dit licht serieus te nemen.
  • Als zowel het ABS lampje als het rem lampje beginnen te branden dan is de auto niet langer veilig om in te rijden. Dit geeft aan dat er een serieus probleem is met het remsysteem wat ervoor kan zorgen dat deze niet meer functioneren.
  • Als je hard aan het remmen bent en je voelt dat het rempedaal aan het trillen is dan is er niets aan de hand. Dit is het ABS-systeem wat gewoon zijn werk doet. Het ABS-systeem zorgt voor een trillend rempedaal zodat de wielen niet blokkeren, dat is het hele doel van dit systeem.

5 Meest Voorkomende Oorzaken

Het lampje van het ABS-systeem kan verschillende dingen betekenen. Het hoeft ook lang niet altijd te betekenen dat er problemen zijn die direct met de ABS te maken hebben. Het kan zijn dat er bijvoorbeeld sensoren zijn die niet goed hun werk doen. Hieronder de vijf meest voorkomende oorzaken, hoe je ze herkent en oplost.

1. Weinig Remvloeistof

Als eerste is het goed om te weten dat het remsysteem een hydraulisch systeem is. Dit betekent dat er gebruik wordt gemaakt van vloeistoffen. In dit geval gaat het dan om de remvloeistof. Als de vloeistof van dit systeem op een te laag niveau komt dan betekent dit dat er te weinig druk in het systeem aanwezig is om volwaardig te remmen.

Veelvoorkomende oorzaken van dit probleem zijn een dop die niet goed vastzit op het reservoir of een lek in het systeem waaruit remvloeistof kan lekken. Het probleem is in dit geval op te lossen door eerst te controleren of er inderdaad te weinig remvloeistof in het systeem zit. Dit doe je door de motorkap te openen en het remvloeistofreservoir te bekijken.

Mocht dit niveau onder de ‘min’ zijn dan moet de vloeistof worden bijgevuld. Voordat je dit doet moet je echter eerst controleren of je remvloeistof onder je auto ziet liggen. De kans bestaat namelijk dat er een lek aanwezig is. Mocht je een hele zoete geur ruiken dan kun je er vanuit gaan dat er koelvloeistof lekt.

Als je onder de auto niets ziet liggen dan is het ook verstandig om de slangen te controleren die van en naar het remvloeistofreservoir lopen. Dit is de makkelijkste manier om het lek te vinden. Mocht je geen lek vinden, maar toch merken dat de remvloeistof snel leeg raakt, dan kun je last hebben van een gebroken cilinderkoppakking.

Het herstellen van een klein lek wat te maken heeft met de slangen van het remvloeistofreservoir kost gemiddeld tussen de 100 – 200 EUR. Het vervangen van de cilinderkoppakking is een veel groter probleem en kost tussen de 700 – 1.000 EUR.

2. Defecte ABS-sensor

Een defecte ABS-sensor van je wiel is een andere mogelijke oorzaak voor het ABS lampje. Elk wiel heeft namelijk een sensor die meet hoe snel het wiel aan het draaien is. Deze informatie is nodig om in geval van nood de juiste remkracht te kunnen uitoefenen. Als een van deze sensoren vies is of defect dan kan het niet meer op de juiste manier informatie doorgeven. In dit geval wordt de ABS en de tractiecontrole uitgeschakeld.

Mocht je het probleem zelf willen uitzoeken dan kun je dit doen door gebruik te maken van een OBD2-scanner. Zo’n scanner kun je hier aanschaffen bij Bol.com. Deze kun je in de computer van je auto steken en zo kan je de foutmelding uitlezen en deze gericht vervangen. Het vervangen van een ABS-sensor kost tussen de 200 – 400 EUR. Het onderdeel zelf is niet heel erg prijzig maar vooral het vinden van het exacte probleem en het vervangen van de sensor brengen redelijk wat arbeidsuren met zich mee.

3. Storing In De ABS-Module

Een ander probleem kan zijn dat het lampje brandt door problemen met de tractiecontrole. Dat zit zo: de tractiecontrole en de ABS zijn beide verantwoordelijk voor het zorgen dat de banden van de auto niet slippen. Op het moment dat het opmerkt dat een van de wielen begint te slippen terwijl je aan het rijden bent dan wordt de tractiecontrole geactiveerd.

Echter, de tractiecontrole en ABS delen dezelfde computer die de foutmeldingen regelt. Mocht de tractiecontrole dus ingeschakeld worden, of mochten er problemen zijn met de tractiecontrole, dan kan het zijn dat het ABS lampje geactiveerd wordt. Vaak gaat dit wel gepaard met het lampje voor de tractiecontrole wat ook geactiveerd wordt. In dit geval is het ook weer een kwestie van het probleem uitlezen met een OBD2-scanner om zo te zien waar het probleem zich echt bevind.

4. Versleten Hydraulische Pomp

Het ABS-systeem maakt gebruik van een hydraulische pomp op het moment dat de wielen van de auto beginnen te blokkeren. Dit is dus een van de belangrijkste componenten van je ABS. Echter, deze hydraulische pomp kan naar verloop van tijd versleten raken. Op het moment dat dit gebeurd wordt het lampje van de ABS geactiveerd.

Het is te hopen dat het probleem hier niet ligt. De ABS pomp is namelijk een heel complex systeem en dat maakt het ook heel erg prijzig. Voor vervanging van de ABS pomp moet je rekening houden met kosten van 1.300 – 1.700 EUR. Het probleem met een ABS pomp kan, net zoals veel problemen met de ABS, ontdekt worden met een OBD2-scanner.

5. ABS Staat Uit

Een makkelijk oplosbaar probleem is dat je, bewust of per ongeluk, de ABS het uitgezet. Op het moment dat je de ABS uitzet gaat het lampje namelijk branden om je te herinneren dat je op het moment op een onveilige manier aan het rijden bent. Voordat je naar grotere problemen gaat kijken is het dus verstandig om te controleren of het knopje op je dashboard wat bedoeld is voor de ABS er niet voor heeft gezorgd dat de ABS uitstaat.

Kan Je De Auto Nog Besturen Met Een ABS Lampje?

Het is goed mogelijk om te blijven rijden met het ABS lampje wat brandt. Reden hiervoor is dat zowel het gaspedaal als de remmen nog gewoon functioneren. Het probleem van het brandende ABS lampje is vooral dat de auto, in geval van een noodstop, kan gaan slippen.

Het is het verstandigst om de auto, rustig en voorzichtig, naar de dichtsbezijnde garage te rijden op het moment dat je problemen hebt met het ABS lampje. Zo voorkom je het risico dat je een noodstop moet maken en dat je in een grote crash terechtkomt.

De enige situatie waarin je een auto met een brandend ABS lampje niet meer moet besturen is wanneer ook het lampje van het remsysteem begint te branden. In dit geval kun je namelijk geen gebruik meer maken van de remmen met als gevolg dat je gegarandeerd in een crash terecht zult komen.

Redactie Gasplank.nl

Ik ben Stefan, de eigenaar en schrijver van GasPlank.nl! Of je nu van plan bent een nieuwe of tweedehands auto te kopen, gedetailleerde specificaties van je huidige auto wilt weten of je auto goed wilt onderhouden, wij helpen u graag verder!

Nieuwste blogs